вівторок, 30 березня 2010 р.

35. Системно-аналітичний закон.

35. Системно-аналітичний закон.
Системно-аналітичний закон передбачає аналіз якості та ефективності продукту мисленнєво-мовленнєвої ораторської діяльності.
Аналіз якості – як зроблений продукт - здійснюється на всіх на всіх етапах діяльності оратора: докомунікатиному, комунікативному та пост комунікативному.
Аналіз ефективності - результативності промови- ступеня реалізації цільової установки, співвідношення мети і отриманого результату проводиться на наслідковому етапі діяльності.
Системно-аналітичний закон передбачає два етапи аналізу критичної діяльності:
- самоаналіз – промовець сам аналізує власні дії;
- аналіз слухачів
Етап самоаналізу передбачає двохелементну систему:
а) Рефлексія – дослідження відчуттів. Рефлексія розпочинається з виявлення відчуттів. Виявлення відчуттів є процесом переведення їх із сфери несвідомого у сферу свідомого, тобто зробити неявне очевидним. Далі потрібно знайти причини виникнення тих чи інших відчуттів шляхом аналізу своїх дій. Аналіз відчуттів допомагає ораторові шукати і знайти відповіді на життєво важливі питання: Що слід зробити, щоб посилити позитивні відчуття? Які причини викликають негативні відчуття? тощо.
б) коригування продукту ораторської діяльності – уточнення, додавання, заміна одних положень іншими тощо.
Аналіз інших - це оцінювання якості чужої мисленнєво-мовленнєвої діяльності. Цей аналіз базується на основі таких принципів:
а) визначити мету конструктивної критики – допомога іншому, як зробити це краще;
б) оцінювати, виходячи зі власного рівня підготовки;
в) вміти слухати і чути іншого, оцінювати те, як він робить, а не те, як ти бачиш;
г) вміти відійти від однобічної оцінки – тільки хвалити чи тільки сварити;
д) перш за все бачити раціональне в чужому, яке побачити нелегко, на відміну від негативного, що лежить на поверхні;
е) бути точним і стислим в оцінці;
є) вміти так дати оцінку, щоб не образити іншого, не відбити в нього бажання працювати далі, вдосконалювати себе.

Немає коментарів: